Situationeel leiderschap
Leiderschap volgt vaak dezelfde patronen, maar is nooit identiek hetzelfde. "Om de beste ondersteuning te bieden aan uw medewerkers is de ondersteuning best situatie-afhankelijk en persoonsgebonden. Deze situationele benadering koppelt het gedrag van de persoon in kwestie die ondersteuning nodig heeft aan een specifieke leiderschapsstijl. Een bekend model dat het situationeel leiderschap beschrijft, is dat van Hershey & Blanchard.
Wat is taakvolwassenheid?
Een centraal begrip in het model van Hershey & Blanchard is de taakvolwassenheid van de persoon die ondersteuning nodig heeft.
Taakvolwassenheid is enerzijds de bekwaamheid om een taak uit te voeren (skill) en anderzijds ook de bereidheid om de verantwoordelijkheid hiervoor op te nemen (will). Wanneer je de graad van will en skill combineert, kom je uit op 4 verschillende niveaus van taakvolwassenheid. " (Vanhoof & Van Petegem, 2019, p.90)

Geel
Hoge will en skill
Topuitvoerder
Groen
Matige will, maar hoge skill
Voorzichtige mederwerker
Oranje
Matige will, maar matige skill
Ontgoochelde leerder
Blauw
Hoge will en lage skill
Enthousiaste beginner
De 4 verschillende niveaus van taakvolwassenheid vragen dus om 4 verschillende leiderschapsstijlen van situationeel leiderschap: leiden, begeleiden, steunen en delegeren.

Groen
De voorzichtige medewerker moet nog ondersteund worden omdat zijn bereidheid (=will) slechts matig is. Hij moet niet meer gestuurd worden omdat zijn bekwaamheid (=skill) hoog is.
Geel
Topuitvoerder moet gedelegeerd worden en heeft geen hoge ondersteuning nodig.
Oranje
De ontgoochelde leerder moet begeleid worden. Zowel zijn bereidheid (=will) als bekwaamheid (=skill) zijn beperkt, gewoon ondersteunen is niet genoeg omdat zijn skill nog niet hoog genoeg is.
Blauw
De enthousiaste beginner moet geleid (=geïnstrueerd) worden. Zijn bereidheid (=will) is hoog maar hij heeft nog niet genoeg bekwaamheid (=skill) opgebouwd.